Интервю с Галя Дензел

от 21 Октомври, Прочетено: 620 пъти

Как се е родила любовта й към спорта и защо е важно да спортуваме, ще ни разкаже самата Галя Дензел!

 

Привет, Галя, радваме се, че сме част от програмата „Движи се добре“.  Можеш ли да ни разкажеш повече за нея и за себе си.

И на мен ми е много драго, че можем заедно да поднесем полезно съдържание на дамите, които са ваши фенове и приятели и искат най-доброто за тялото си.

Какво точно представлява програмата?

Програмата е серия от кратки десетминутни лекции и петминутни упражнения, с които изцяло да започне възстановяване на тялото след раждане, дори това да е години след раждането. Все повече в моята практика виждам как следите от раждането върху мускулите и скелета остават нетретирани и дори да е минало доста време, можем да обърнем внимание на мобилността и стабилността и да възстановим баланса между мускулите, ставите, костите. Много дами нямат време, затова сме намерили формат, който да е лесен за изпълнение у дома за няколко минути на ден. От една страна искам да ги научим как да позиционират тялото си, как да го разбират по-добре, от друга да имат конкретни упражнения, които да изпълняват.

    За какви хора е подходяща програмата?

Реално е подходяща за всички, които вече имат двигателна активност след раждането. Тъй като интензивността на упражненията е ниска – основно разтягане, позициониране на скелета, леки изометрични натоварвания, програмата е достъпна за всички. Ако спокойно се разхождате 30 минути, не би трябвало нищо в съдържанието на “Движи се добре”, да ви затрудни.

    От къде се роди идеята за програмата?

Работя с бременни и помагам на майки да се възстановяват след раждане от 8 години насам. В последните 4 работата ми е по-задълбочено терапевтична и винаги се стремя да представя най-новите подходи в лечебното движение по лек и приятен начин. За да може да се възстановиш успешно след раждане е нужно добре да познаваш тялото си, неговите функции и най-вече как да се отнасяш към него през целия ден. Не само когато си на йога или на танци, а през целия ден. Реално ежедневните ни навици са основния причинител на болки, дискомфорт, липса на тонус на корема, мигрените. Всичко, което показвам в програмата е много съкратен и лесен за научаване материал, който се базира на опита ми в студиото, където ежедневно работя индивидуално с много хора, които се възстановяват от раждане, травми и т.н. Дечко бг е страхотна платформа, с която да запознаем младите хора в България с нови начини да се отнасяме към тялото и да развиваме двигателна култура, която е научно обоснована, а не е някаква мода, която ще отмине.

    Какво точно означава ресторативно движение?

Ресторативно Движение е холистична система за изправяне и подравняване на скелета и възстановяване на междумускулния баланс. Нещо като космическото бъдеще на изправителната гимнастика. С тази разлика, че Ресторативно Движение има възстановителни движения, чиято цел е да ни подготви за балансирано и правилно ходене, и функционални човешки движения, като често клякане, катерене, висене. Понеже повечето от нас имат навици свързани със съвременния начин на живот – стрес, седене, шофиране, дълги еднотипни натоварвания, както и стари травми, Ресторативно Движение използва принципи от биологията и биомеханиката, за да въведе упражнения, с които да се възстановим, да сме в по-добра форма, за да можем да натоварим тялото с естествени човешки движения. Нарекли сме го Ресторативно, защото това е името дадено от създателката му Кейти Боуман (Restorative Exercise ™) и заедно с други Европейски колеги избрахме най-близкото изписване на родните си езици. Цели модули от науката и практиката на Ресторативно Движение може да се видят и поръчат на онлайн платформата movewellbg.com, която създадохме специално за България – до преди месец аз бях единствения човек, преподаващ тук, макар и от разстояние. Сега може да работите и с още един преподавател на живо, което е страхотно!

   Как и кога започна да се занимаваш със спорт?

Започнах с класически балет като съвсем малка, след това в тийнейджърските години се запалих по тогава модерната аеробика, плувах. По-късно открих фитнес, силовите тренировки, пудовките. Тъй като през цялото ми двигателно минало имах болки и дискомфорт, за мен беше лесно да се насоча към модалности, които имат за цял да изправят и заздравят тялото, вместо да го натоварват излишно. Така стигнах и до работата си с Ресторативно Движение и други терапевтични техники. Мога да кажа, че на 35 съм по-здрава и функционална от всякога. Наложи се да мина през доста горящи обръчи и да препатя доста, но това ми помага да помагам добре и на другите и да съм по-разбираща и отговорна към тялото си.

    Колко пъти седмично е нужно да се спортува?

Спортът като спорт е съвсем нова идея за човека. Човек винаги се е натоварвал по естествен начин – чрез работа, ходене, лов, приготвяне на храна, подслон. Само понякога за кратки периоди му се е налагало да се натоварва много. В този смисъл е трудно да заменим естественото ежедневно нискоинтензивно движение с няколко часа много активно движение седмично. По-скоро за здраве акцентът е да намерим как да правим естествените човешки движения – ходене, клякане, домашна и градинска работа, носене и игра с децата колкото се може по-често и чак след това да мислим в посока да добавим спорт. Иначе, добавяйки спорт бих казала, че 2-4 пъти седмично е чудесно и е хубаво човек да намери нещо, което да му е приятно, да се забавлява, да има общност от други хора, с които да споделя движението. Мога да ви кажа аз какво правя: 30 минути Ресторативно Движение ежедневно, през деня около 4-5 км ходене, висене на лост по няколко пъти през деня като си взимам почивка от компютъра. 2-3 пъти седмично за 30 минути правя сравнително леки тренировки със собствено тегло, през уикенда гледаме да сме активни – сърф, каяк, катерене или танци. Важно е да има разнообразие и тялото да изпитва различно натоварване. Ако имах зеленчукова градина, бих работила в нея често, засега си мечтая за нея!

    Какво те мотивира да предаваш знанията си и да помагаш на другите?

Призвание ми е да помагам, напира ме отвътре да намеря път към човек в нужда. Самият процес на преподаване е зареждащо и обнадеждаващо преживяване и за двете страни. Нали затова сме хора и общост, за да си помагаме и да оставяме всичко по-добре отколкото сме го заварили. Вярвам, че всеки може да е по-здрав и функционира по-добре ако има достатъчно информация, за да започне да се грижи за себе си. Имам шанс да уча при светила тук в Америка, най-малкото което мога да направя е да предам тази информация към тези, които имат нужда от нея.

     Дайте съвети на потребителите на dechko.bg как да се чувстват добре?

И аз съм в постоянно търсене, но с всяка година се чувствам по-добре. На първо място да се самонаблюдават и да вярват на сигналите на тялото си. Да имат контакт с природата колкото се може по-често, дори да е само да поседят под дърво в парка. Да търсят учители във всичко – как да възпитават себе си и децата си, как да организират времето си, как да се хранят, как да се движат, как да медитират, да почиват. В днешно време има много информация - в България има прекрасни хора - учители, които да им помогнат да намерят кратък път към здравето и да не се лутат. Да мечтаят, да имат цел – няма как без цел и смисъл човек да има причина да се чувства добре. И разбира се, да си правят корективните упражнения от програмата “Движи се добре”;)


Научете повече за програмата "Движи се добре".