Децата и училището - нова организация на учебния материал в пети клас

От 19.12.2012, видяно 1604 пъти

Най-очевидното, което ще забележите само при разлистване на страниците на учебниците, е обемът на уроците – станали са по-дългички. Освен това обаче са и по-сложни, съдържат повече понятия, по-детайлни връзки между разглежданите елементи на темата, езикът е с по-високо ниво на абстракция. И за да е пълна картинката, трябва да добавим и по-голямото количество изучаван материал.

Какво означава всичко това в ежедневието на децата ни?

На 10-11 год. те са далеч по-уравновесени и хармонични в опознаването на света чрез опита и експериментирането, но все още имат нужда от много визуализации, от нагледни представяния и от активно участие в познавателния процес – като да сложат бобче в намокрен памук в стъклен буркан, за да видят как ще му се отрази липсата на слънчева светлина например. Към края на четвърти клас повечето деца са в състояние да правят ясна разлика между причина и следствие и в по-сложни ситуации, научили са се да разпознават емоциите на другите, както и собствените си и да ги контролират, могат сравнително добре да вербализират собствения си опит, да изразяват мнение и да се аргументират. Но едно от най-важните умения, което им е необходимо за усвояването на учебния материал в пети клас, все още е в процес на формиране. Става дума за това, което специалистите наричат преход от допонятийно към понятийно мислене. Или казано простичко, децата все още се учат да мислят в понятия, да мислят абстрактно. При условие че учебният материал в пети клас е организиран в по-голямата си част около понятия, съвсем обяснимо е защо те срещат трудности при усвояването му.

Повечето преподаватели са наясно със сложността на учебния ма-териал в пети клас, както и с малкото време, с което разполагат в часовете, за да могат децата да усвоят новите знания. Затова се опитват да компенсират сложността с повече обяснения и писане в тетрадките, а липсата на учебно време – с повече домашни за трениране на новите умения у дома.

Въпреки това на децата не им е лесно.

Какво можем да направим като родители?

  • Може да ви се стори малко позакъсняло, но най-добре ще помогнете на детето си, като му покажете как да учи. В пети клас уроците са дълги. Затова научете детето да ги учи на части, а не целите наведнъж. Изтренирайте заедно няколко пъти, а след това само контролирайте ученето, но не учете заедно с него. Дайте му възможност да намери своето собствено темпо, своя начин.
  • Повечето преподаватели са на мнение, че е по-добре децата да подготвят уроците и да пишат домашните в деня, в който е взет съответният учебен материал, а за деня, в който имат следващ час по история например, само да си преговорят урока. По този начин, докато обясненията на учителя са все още „пресни“ и ясни в главата на детето, то по-лесно ще се справи и с текста в учебника.
  • Научете детето първо да учи уроците си и едва след това да пише домашните. Повечето деца съвсем естествено бързат да приключат с училищните задължения и написването на домашното за тях означава, че са си свършили работата. Но учебният материал в пети клас е обемен и изисква по-сериозни усилия за учене и съответно повече време.
  • Подкрепяйте детето си и му помагайте с каквото можете. Това не означава да решите задачата вместо него или да му напишете домашното по литература. Но можете да му свалите напрежението, като обсъдите заедно какво трябва да напише или като преговорите заедно съдружителното свойство.
  • Следете, доколкото ви е възможно, за пропуски в усвояването на учебния материал. И ако забележите такива (а това със сигурност ще се случи), опитайте да обясните и да наваксате с упражнения у дома.
  • Използвайте всеки удобен момент, за да тренирате уменията за концентрация, внимание и понятийно мислене на детето. Правете го като игра. Играта все още е много силен мотив в поведението на децата на тази възраст независимо от това колко пораснали ни изглеждат.

 

"Текстът е от "Добре дошли в 5-и клас" - наръчник за родители на петокласници на 
Асоциация Родители (www.roditeli.org)."

 

Коментари ()
Трябва да сте логнат потребител, за да можете да коментирате.
Децата и училището - без нашия начален учител
До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през...
Прочетено: 3769 пъти
Преход от началото към прогимназиалното обучение
За всяко дете преходът към прогимназиалното обучение е начало на един нов...
Прочетено: 2631 пъти
Страшен ли е 5 клас
Пети клас е вододелната линия между началната и средната степен на обучение,...
Прочетено: 1479 пъти
Децата и училището - много учители на мястото на един
Втората много съществена промяна в училищния живот на детето е, че в пети клас...
Прочетено: 1584 пъти
Децата и училището - нова организация на учебния материал в пети клас
Най-очевидното, което ще забележите само при разлистване на страниците на...
Прочетено: 1604 пъти
Децата и училището - нова организация на времето и пространството в пети клас
Последната голяма промяна в училищния живот на детето ни в пети клас е новата...
Прочетено: 1715 пъти
Съвети за родителите на петокласник
Без съмнение преминаването в пети клас на вашето дете няма да мине без...
Прочетено: 1992 пъти
Дневен режим на петокласника
Преминаването в пети клас напомня донякъде на тръгването на училище или на...
Прочетено: 1825 пъти
Нещата, за които избягваме да говорим с нашия петокласник
Наркотици, алкохол, тютюмопушенеСтрува ви се рано да говорим за това? Та децата са...
Прочетено: 4532 пъти
Безопасен интернет
На „ти” с виртуалното „глобално село”Пети клас обикновено е...
Прочетено: 2421 пъти
Готово ли е детето да тръгне на училище
Постъпването в училище е преход към нов възрастов период на развитие, описван...
Прочетено: 1931 пъти
Да разберем повече за децата с обучителни трудности
Децата с обучителни трудности проявяват широк кръг от симптоми. Затрудненията им...
Прочетено: 2554 пъти
Стереотипи и предразсъдъци свързани с етническата принадлежност в училищна...
България е страна съставена от разнородни етнически и религиозни групи, а...
Прочетено: 1921 пъти
Ваксини и училище
За училищната възраст, между 6 и 19 годишна възраст, се прилагат задължителни и...
Гледано: 493 пъти
Осиновеното дете в училище
Тръгването на училище е възможно да активира отново страха на детето от...
Гледано: 2228 пъти
Адаптация на детето в ново училище
Като резултат от променящата се среда и финансово положение, някои деца се...
Прочетено: 1976 пъти
Обратно на училище и в детската градина
При тръгването на училището или детска градина, след лятната ваканция има...
Гледано: 508 пъти
Има ли значение дали детето ни започва училище на 6 или 7 години?
В България нормативно е уредено децата да започват училище на 7 годишна възраст....
Гледано: 589 пъти
За и против училищните униформи
За или против училищнитре униформи в България е доста дискутирана напоследък...
Гледано: 530 пъти
Занималня или индивидуално обучение за първолаците
По настоящем индивидуалното обучение, с промените в образователната ни система,...
Гледано: 1559 пъти
Разговори по Монтесори: детето не иска да ходи на училище
Независимо колко развълнувано е било детето ви тази година в приготовленията за...
Прочетено: 399 пъти

Актуално
Най-предпочитаните имена през 2018 г. Виж
Танцуваме и играем в Виж
Големи чудеса за малките герои Виж