Много учители са експериментирали с групова работа в класната стая, но не винаги с пълен успех. Наистина продуктивните групи са свързани с натрупване на познание така, че всеки член да получава ново разбиране. Някои изследователи наричат този процес „демократизиране на познанието”. Възможността да се работи с другите успешно и да се решават проблемите ефективно са част от качествата, които работодателите ценят високо у подчинените си.
Доказателствата за ефективността на работата в малки групи, чиято същина е сътрудничеството, са солидни. Изглежда, че учениците се повлияват добре от работата в групи, дори когато останалите участници от групата не са техни връстници.
Учените Топинг и Трики проследяват гимназисти, които са имали по един час седмично групова задача в продължение на 16 месеца. Те откриват, че тези ученици продължават да се представят по-добре от останалите при оценка на академичните им способности две години след приключване на ежеседмичната групова работа. В друго изследване ученици от 12 до 15г. възраст успяват да постигнат ново разбиране за научните си проекти след като им е дадена възможност да работят заедно.
Друг изследовател – Марлене Скардамалия - открива, че конструирането на интересен проблем, който да събере учениците заедно и да им позволи да натрупат знания, лежи в основата на продуктивната групова работа. Тя подчертава „колективната мисловна отговорност” на високо функциониращите екипи, както при пилотите, при които се изисква да са експерти в конкретна област, но също така да са взаимозаменяеми във всеки момент.
Когато учителят формира малките групи той може да даде най-общи инструкции и да остави групата да допълни списъка по своя преценка. Този подход помага за изграждането на отговорността на участниците за действията им. Другият вариант е учителят да зададе конкретни роли на членовете на групите или да даде описание на ролите и да ги остави сами да ги разпределят помежду си. Основните роли са фасилитатор, който насочва групата; протоколчик - човек, който води записки; друг който следи за времето и прогреса на групата и др. Размяната на роли може да бъде ефективна стратегия за развиване на различни умения у всеки ученик в контекста на груповата работа.
- Разделяне на сложни задачи на части и изпълнение стъпка по стъпка;
- Планиране и управление на времето за изпълнение на задачата;
- Подобряване на разбирането чрез дискусии и обяснения;
- Даване и получаване на информация за представянето на участниците;
- Оспорване или потвърждаване на допускания и хипотези;
- Развиване на добри комуникативни умения;
- Поемане на индивидуална и колективна отговорност;