Около повечето деца цари пълен хаос и липса на организация, и това е нормално. Но идва момент, в който учебните занятия наближават, вие искате те да са по-организирани и се чудите има ли как да им помогнете да го постигнат? Да, можете, с малко помощ от ваша страна, децата Ви могат да развият ефективни умения, с помощ на които да успяват да се концентрират по-добре и да завършват веднъж започнатите задачки.
За да бъде организирано, детето Ви трябва да може да се съсредоточава, а, за да се съсредоточава, трябва да може да казва „не“ на всички неща, които го разсейват. Да успеят да изпълнят една задача, означава да преминат през всички стъпки за реализирането й – от написването на домашното, до прибирането му в правилната тетрадка и в ученическата раница, за да е готово за следващия ден.
Веднъж, след като детето Ви се оправя с това само и знае стъпките за изпълнение на задачата, можете да разчитате, че вече е по-самостоятелно и да му възлагате и други задачи. Възлагането на задачи и делегирането на отговорности е изключително важно за детето Ви – не само, че се учи как да ги изпълнява, но и за него е радост и удоволствие като се справи само със задача, поставена от Вас.
От миенето на зъбките до читателския дневник
Всяко действие изисква повторение и разбиване на малки действия/стъпки. Дори измиването на зъбките, например, изисква този подход.
Пример:
Организация: „Отиди в банята. Вземи четката и пастата за зъби. Пусни водата. Намокри четката. Спри водата.“
Фокус: „Както каза зъболекаря, правилното миене на зъбките продължава 3 минути – това означава, че дори и да се сетиш нещо друго или да чуеш, че любимия ти филм започва по телевизията, трябва да се концентрираш и да продължиш с миенето 3 минути. След като приключиш, можеш да започнеш с друго действие."
Финализиране: „Върни всичко на мястото му, провери дали няма още паста за зъби по устата или мивката например. Ура! Ти успя!“
При по-усложнена задача, методиката остава същата – прочети книгата, води си записки, препиши ги в дневника, прибери го в ученическата чанта и тн.
Как да помогнете на детето си да мине през тези стъпки правилно:
1. Организация
Обяснете, че подготовката е важна. Децата трябва да разберат, че най-важното в началото на изпълнението на всяка задача е подготовката – това предварително да разбереш какво ти е необходими и да си го набавиш. Да вземем примера с читателския дневник. „И така, трябва да си направиш читателски дневник. Какво ти е необходимо за него? “ Помогнете на детето си да си направи списък със стъпки, които трябва да изпълни: коя книга трябва да прочете, има ли я в библиотеката, кой е срока, в който трябва да я върне, кой е срока, в който трябва да предаде дневника, къде ще си води бележките – има ли тефтер, химикалка, задала ли е учителката въпроси, на които трябва да се отховори и тн. и тн.
Като напредва в изпълнението на задачата, му покажете как да маркира в списъка какво е изпълнило и какво му остава, покажете му как да добавя нови стъпки в списъка.
2. Фокус
Обяснете на детето, че при изпълние на задачата, е важно да си отдаден напълно – това означава да направиш, това което трябва да се свърши, да следваш списъка със стъпки и да се придържаш към него без да се разсейваш ( първо си измиваме зъбките и тогава си лягаме, първо пишем домашното и тогава гледаме телевизия и тн.). Малки почивки са позволени, за да детето да привикне и да запазва концентрацията си по-дълго, но ги добавяйте в списъка със стъпки за изпълнение.
3. Финализиране
Научете детето си, че проверката е важна, за правилното изпълнение на задачата. Ако е написало домашното си, нека заедно да го погледнете за грешки например, след това да го приберете в раницата и да знаете, че е готово за утре.
Няколко стъпки, с които можете да започнете, за да приложите тази методика:
Комуникация
Както във всяко едно отношение, комуникацията с децата е от особено голямо значение. Говорете с тях, обяснявайте им всичко, разкажете им за ползите от това да са по-организирани и да се водят по списък. Вижте тяхното мнение по въпроса. Показвайте им преимуществата от това да са по-организирани (например: така домашните се завършват много по-бързо и имаш много повече време за игри и забавления.)
Изисквания
Поставете ясно изискванията и очакванията, които имате. Така и за тях ще е по-лесно да ги спазват. Бонус: Децата се чувстват удовлетворени и горди, когато успеят да се справят със задача, която Вие сте им поставили – похвалете ги и ги стимулирайте да продължават.
Планиране
Добавяйте задачи последователно – започнете първо от най-важните и се придържайте към тях. Например ако писането на домашни е слабото звено в концентрацията – започнете от там.
Задавайте въпроси
Дори и при най-простите действия ние си задаваме серия от въпроси на ум, на които си отговаряме и по този начин си помагаме в изпълнението ( купих ли мляко, заключих ли вратата, затворих ли багажника и тн.). Стимулирайте децата Ви да виждат задачата, която имат да изпълнят през серия от въпроси и отговори. Първоначално вие ще задавате въпросите, а детето Ви ще отговаря. В последствие то само ще започне да се сеща за тях и да се пита.
Търпение
Организирането и изпълнението на задачите по стъпки е процес, който ще отнеме време на децата Ви да усвоят и да започнат да прилагат. Бъдете търпеливи и не се отказвайте, макар че понякога ще ви е много по-лесно вие да свършите нещата вместо тях.
Например: ако детето Ви още от 4 годишно има възможността и отговорността само да избира и да съчетава дрехите си за градина, то ще се чувства много по-голямо и отговорно. Макар и действие, което не изглежда толова значимо за момента, то помага на детето Ви да изгради увереност и да си казва „Аз мога!“.
Делегирането на отговорности и правилното им изпълнение стимулира децата и им помага да бъдат по-организирани, самостоятелни и успели и този процес може да започне от ранна детска възраст.