На дванадесетмесечна възраст бебето трябва да може да:
- Подава играчки на възрастен, когато е помолено за това.
- Обича постоянно да вижда и чува познат възрастен.
- Различава непознатите от познатите хора.
- Посочва, когато иска нещо.
- Пляска с ръце и маха за „чао”, когато е помолено за това.
- Седи самостоятелно на пода за дълъг период от време без да пада.
- Може да се изправи от седнало положение и лесно да легне отново.
- Издърпва се по мебелите, за да се изправи и сяда отново.
- Върви като се държи за ръчичка и ходи само.
- Взима малки предмети с върха на палеца и показалеца си.
- Удря два предмета един в друг.
- Пълзи по стълби.
- Бърбори (да-да-да, га-ба-ба) като повтаря звуците продължително време.
- Може да имитира звуци от речта и/или думи, казани от други хора.
- Реагира на собсвеното си име.
- Посочва към предмет, когато е помолено за това.
- Казва "мама" и "тати" съзнателно.
- Може да държи лъжичка и чаша и се опитва да се храни само
- Не бърбори или спре да бърбори.
- Не се опитва да имитира звуци, издавани от другите.
- Не е тъжно или не забелязва, когато родителят излезе от стаята.
- Не гледа натам, накъдето посочва възрастния.
- Отказва храна с груба текстура.
- Не участва в интерактивни игри като ку-куу у пляскане с ръце.
- Преплита или прекалено опъва коленете си, когато стои изправено.
- Не може да взима малки предмети като използва само върховете на палеца и показалеца.
- Използва едната си ръка или крак в значително по-голяма степен отколкото другите.
- Не прехвърля предмети от едната ръка в другата.
-
Не отпуска ръце и крака към средната част на тялото си.
- Говорете продължително време докато извършвате обичайни дейности. Назовавайте предметите и действията, които Вие и Вашето дете извършвате. Поглеждайте към детето си след като сте му говорили и му давайте време да повтори.
- Осигурете кубчета или други малки играчки в малка кофичка, така че то да може да играе като премества предметите в и от съда.
- Скрийте дрънкалка или малка играчка под кърпа или плат, докато бебето гледа и го попитайте „къде е .....”. Развълнувайте се, когато то открие играчката. Помогнете му да открие играчката, ако е необходимо.
- Четете на бебето, като му показвате картинките в книгата. Четенето преди лягане е хубава дейност, тъй като тя помага за успокояване и осигурява време за прегръдка.
- Осигурете безопасна среда да се движи около мебелите.
- Отстранете остри, малки предмети, найлонови торбички и други, които могат да са потенциално опасни.
- Нека бебето Ви се опита да се храни с лъжица. Помогнете му, ако е необходимо.
- Нека бебето Ви използва чаша, за да пие.
- Използвайте времето за хранене и други семейни дейности за общуване с повече членове на семейството.
- Проявявявайте непрекъсната обич независимо от това дали детето е гневно или спокойно. Поощрявайте всеки негов успех. Обърнете внимание на силните му страни дори ако е със забавяне в някои аспекти на развитието си.
- Не оставяйте детето в едно и също положение няколко часа.
- Осигурете разнообразно хранене.
- Започнете да учите детето да си мие ръцете със сапун.
-
Поддържайте хигиена на устата като запонете миене на зъбките.
Източници:
Final facts for life-UNICEF, WHO, UNESCO 2010- www.factsforlifeglobal.org
http://karindom.org/bulgarian/programa-ranna-intervencia/biblioteka/kak-se-razviva-vasheto-dete-/
Автор: д-р Ружа Панчева