На 2 години детето трябва да може да:
- Бяга сигурно на цяло стъпало като спира и тръгва с лекота.
- Върви нагоре и надолу по стълби като се държи за парапет или стена.
- Качва се и слиза от столове.
- Хвърля топка за тенис отгоре.
- Скача с два крака едновременно.
- Драска с молив или тебешир.
- Използва лъжица, за да се храни.
- Посочва предмети или картинки след като са назовани с думи (например нос, уши, стол).
- Използва изречение от 3 думи.
- Разпознава действия в картинките.
- Обръща се към себе си и другите по име.
- Има речник от около 200 думи.
- Следва лесни команди като „върви и вземи бутилката си”.
- Може да избухне гневно, когато не получи това, което иска или когато не може да изрази спешни нужди.
- Участва в лесни измислени дейности.
- Предпочита да играе само, отколкото с други деца, но обича да бъде сред други деца.
- Имитира домакински дейности като метене.
- Притиска се плътно до родителя при умора, болест или страх.
- Показва загриженост, когато вижда страданието на някой друг.
- Може да докосва или трие гениталиите си при смяна на пелените; когато си ляга; когато е напрегнато, развълнувано или го е страх. Момчетата могат да имат ерекция.
- Може да докосва интимните части или гърдите на познати възрастни или деца с любопитство.
- Може да проявява интерес към собствените изпражнения и/или да гледа как други извършват дейности в банята.
- Обича да бъде голо, може да показва на другите гениталиите си.
- Може да покаже страх, когато нещата не стават така, както то е очаквало.
Има основания за безпокойство ако през повечето време детето:
- Повтаря едни и същи действия в игра и трудно се пренасочва към други дейности.
- Не може да играе само.
- Играе с играчките като ги дъвче или използва повтарящи се действия като удряне.
- Удря си главата за стимулация.
- Изглежда безстрашно и не разбира опасността.
- Има ограничен речник (по-малко от 50 думи), или не говори спонтанно.
- Не показва промяна в езиковите умения за последните шест месеца.
- Не се разбира от познат слушател (напр. родител), когато говори.
- Разстройва се, когато се опитва да общува.
- Не може да свърже две думи заедно, за да направи разбираемо изречение.
- Не може да следва лесни команди (напр. „Донеси си обувките” „Намери татко”).
- Трудно пази равновесие и пада много.
- Не се опитва да се катери.
- Има тремори или треперене на ръцете, когато нарежда на куп малки предмети.
- Има затруднения с точността, когато посяга към предмет.
- Не реагира, когато се грижат за него.
- Има необясними наранявания и промени в повдението (особено когато друг се грижи за него).
- Няма апетит.
- Четете и пейте на детето, играйте с него.
- Насърчавайте водни игри с фунии, пластмасови чаши, измервателни лъжици, празни пластмасови бутилки, които се стискат, гъби и кукла за къпане.
- Давайте лесни дървени или картинни пъзели с 3 или 4 цели прости форми.
- Учете детето да избягва опасни предмети.
- Говорете на детето нормално, а не с бебешки език.
- Давайте възможност за избор вместо да го питате въпроси с отговор „да” и „не”. Вместо да го попитате „Искаш ли сок?”, попитайте „Сок или мляко искаш?”. Давайте избор, който е добре за Вас. Не променяйте избор, който вече е даден.
- Осигурете пастели или маркери, с които да драска с Вас върху лист.
- Давайте допълнително време на детето си да прави неща самостоятелно (напр. да си обува обувките).
- Показвайте как се споделя, като споделяте с Вашето дете и други хора. Все пак, знайте, че повечето деца не са достатъчно големи, за да споделят.
- Продължавайте да говорите за това, което Вашето дете прави. Задавайте лесни въпроси като използвате „какво” и „къде”.
- Осигурете разнообразно и балансирано хранене.
- Насърчавайте, но не насилвайте детето да се храни.
- Въведете прости правила, а очакванията да са разумни.
- Хвалете детето, когато постигне нещо, успокойте го, когато е уплашено, продължете да го обгрижвате с обич всеки ден.
Източници:
Final facts for life-UNICEF, WHO, UNESCO 2010- www.factsforlifeglobal.org
http://karindom.org/bulgarian/programa-ranna-intervencia/biblioteka/kak-se-razviva-vasheto-dete-/