- Се преструва, че играе различни роли.
- Гледа другите деца в игра и от време на време се включва за няколко минути.
- Скача с двата крака заедно от долно стъпало.
- Пази равновесие на един крак за момент.
- Обръща една по една страниците на книжка с картинки.
- Говори като използва минимум 2 до 3 думи в изречение.
- Започва да използва правилно местоимения (напр. той, тя).
- Пее някои детски песнички.
- Отговаря на въпроси „какво”, „къде” и „да/не”.
- Назовава повечето части от тялото.
- Разбира употребата на прости предмети.
Има основание за безпокойство, ако през повечето време детето:
- Не отговаря на въпроси „да/не”.
- Не събира 2 или 3 думи в изречение.
- Увеличава звука на телевизора, когато гледа.
- Има затруднения със справянето със задача за своето тяло или с научаването на дейности на самостоятелна грижа.
- Е много некоординирано или тромаво, пада много или стъпва върху предмети.
- Не показва интерес в играта на другите деца.
- Прекарва много време гледайки как другите деца играят, но не се присъединява към тях или сякаш не забелязва другите деца, когато играят.
- Не използва един предмет, за да представи друг (напр. да се преструва, че кубче е чаша чай).
Какво е добре да направите като родител на детето:
- Продължавайте да говорите на детето си за това, което Вие или то прави, но използвайте малко повече думи, отколкото използва Вашето дете. Когато Вашето дете каже „Татко отива кола”, Вие казвайте „Да, татко отива в колата”.
- Осигурете кубчета с различен размер за изграждане и събиране накуп. Помолете го да изгради лесна форма, след като Вие първо я направите.
- Играйте игри с действия и команди, за да копира дейности като „вдигни ръцете си високо” или „докосни главата си”.
- Говорете за два или три цвята на Вашето дете като червен и син, и ги посочвайте в предмети, които виждате (напр. „Има червена топка”) или попитайте „Къде е червената топка?”. Добавете още цветове, когато детето може да разпознава червен и син.
- Отделяйте време за рисуване и оцветяване върху хартия. Когато приключи, попитайте детето си за рисунката.
- Предлагайте пъзели от четири или повече части, каквито то може да направи.
- Подредете къщата така, че Вашето дете може да прави повече неща самостоятелно (напр. табуретка на мивката позволява миене на ръцете с надзор).
- Помагайте да детето си да решава проблеми като го питате „Чудя се какво ли би станало, ако...”.
- Позволявайте на детето си да опитва безопасни неща самостоятелно, дори да знаете, че можете да го направите по-бързо.
Източници:
Final facts for life-UNICEF, WHO, UNESCO 2010- www.factsforlifeglobal.org
http://karindom.org/bulgarian/programa-ranna-intervencia/biblioteka/kak-se-razviva-vasheto-dete-/
Автор: д-р Ружа Панчева