На 3 години детето трябва да може да:
- Върви самостоятелно по стълби като сменя десен и ляв крак.
- Върви напред, назад и настрани.
- Стои и върви на пръсти.
- Върви, катери се, скача, рита с лекота.
- Кара триколка като използва педали.
- Може да покаже предпочитание на ръцете (използва едната ръка повече от другата).
- Разпознава обичайни предмети по картинки и ги посочва.
- Може да направи разрез на хартия с ножица.
- Може да нанизва големи мъниста на връзка за обувка.
- Говори в изречения като използва думи като „и” и „но”.
- Прави изречения от 2 думи.
- Може да казва името си и на колко години е.
- Назовава цветове и цифри.
- Използва въпроси, за да получи информация и да създаде контакт с другите. Задава въпроси кой, какво, къде и защо.
- Обича приказки, песнички и стихчета.
- Участва в измислени игри като игра на къщи или като играе ролята на мама или татко. Използва предмети на ужким.
- Играе с други деца.
- Обича да помага на възрастен в домакинската работа.
- Може да покаже страх от въображаема опасност или страх от тъмното.
- Изразява обичта си.
- Храни се само.
Има основание за безпокойство, ако през повечето време детето:
- Не свързва 3 до 4 думи в изречение.
- Спъва се или се препъва без очевидна причина.
- Има тремори или треперене на ръцете, когато нанизва или рисува.
- Играе роли, които включват сексуални действия като сношение.
- Продължава да търка гениталиите си пред другите, след като много пъти му е казано да не прави това.
- Показва липса на съчувствие, когато другите са тъжни или наранени.
- Няма интерес към игрите.
- Трудно манипулира с малки предмети.
- Не се разбира като говори.
- Повтаря думи и звуци (заеква).
- Използва в повечето случаи отделни думи.
- Не Ви чува, когато викате от друга стая или когато шептите.
- Отговаря на въпроси неправилно или винаги пита за думи или фрази, които да бъдат повторени.
- Не може да следва лесни команди.
- Избягва контакт с други деца или е разстроено или агресивно, когато другите са наблизо.
- Не проявява интерес към храната.
Какво е добре да направите като родител на детето:
- Нека Вашето дете да прекарва време с деца на същата възраст, за да се научи как да играе с другите.
- Насърчавайте споделянето с другите.
- Давайте команди от две стъпки (напр. „Събуй си обувките и ги сложи в килера”).
- Заведете детето си до магазина и го подканете да избира с Вас стоки, докато говорите за това, което купувате и това, което ще направите с него.
- Водете разговори с „какво ще стане, ако”. Те могат да бъдат глупави, но позволяват на детето Ви да гледа на проблемите по различен начин.
- Играйте с думи. Съставяйте рими или глупави песничкии. Задавайте гатанки.
- Маскирайте се, за да играете на измислени игри.
- Помагайте на детето си да прави кратинки с всякакъв вид неща като пръчки, памучни топки, хартия и копчета.
- Насърчавайте Вашето дете да Ви казва как се чувства като назовава чувството. Можете да кажете, „Лицето ти ме кара да мисля, че може би се чувстваш тъжен.”
- Нека Вашето дете Ви помага в готвенето, да прави неща самостоятелно като изливане на съставките или разбъркване на тестото в купата.
- Когато четете приказки, накарайте детето си да Ви разкаже приказка по картинка от книжка вместо реално да четете приказка от книжката.
- Да се дава на детето собствена купичка или чиния с храна.
- Да се насърчава да се храни само като му се дава толкова време, от колкото се нуждае.
- Да се помогне на детето да се облича само, да ползва тоалетна и да мие ръце със сапун и вода преди да докосне храна и да яде.
- Да се дават на детето прости задачи, които да възпитават в отговорност като например да върне играчките на мястото, след като е играло с тях.
- Да се ограничава гледането на телевизия и да се осигурява липсата на сцени с насилие.
- Да се насърчава и възнаграждава положителното поведение и да се определят ясни граници.
-
Да се обгръща детето с непрестанна обич всеки ден.
Източници:
Final facts for life-UNICEF, WHO, UNESCO 2010- www.factsforlifeglobal.org
http://karindom.org/bulgarian/programa-ranna-intervencia/biblioteka/kak-se-razviva-vasheto-dete-/