- Изпълнява команди от две стъпки „Вземи топката и я хвърли към кучето.”
- Разказва прости приказки.
- Речта му е почти 100% разбираема.
- Говори в изречения (може да има някои граматични грешки).
- Върви само нагоре и надолу по стълби, като поставя по един крак върху всяко стъпало.
- Пази равновесие върху един крак за поне три секунди.
- Стои със събрани крака и затворени очи без да пада.
- Върви по линия по земята като поставя и двата крака върху линията.
- Може да хваща голяма топка с две ръце.
- Използва добре ножица.
- Може да нанизва малки мъниста на връв.
- Рисува човек от три части.
- Може да копира вертикални и хоризонтални линии, както и О и +.
- Учи се да използва копчета.
- Е по-самостоятелно и със силна воля.
- Показва чувство за хумор в разговори и дейности.
- Показва предпочитание към измислиците и маскирането.
- Обича да строи с материали, когато е навън.
- Показва загриженост или съчувствие към по-малки братя и сестри или другарчета, които са разстроени.
- Помага на друго дете, когато е помолено за това от възрастен.
- Моли другите да играят с него и може да започва разговор с други деца.
- Храни се добре с вилица и лъжица.
- Рисува хора и предмети.
Има основание за безпокойство, ако през повечето време детето:
- Не се разбира от други непознати на детето.
- Продължава да използва кратки и/или прости фрази.
- Не може да следва команди от две части.
- Неправилно имитира реч като повтаря само думите, които са му казани.
- Не обича да използва пастели или молив или се затруднява да държи молив.
- Затруднява се да копира лесна структура от кубчета или лесни пози на тялото.
- Силно не харесва дейности от фината моторика (като нанизване на мъниста на връв).
- Избягва трудни двигателни дейности.
- Сякаш не забелязва или не съжалява, когато нарани друг.
- Наранява животни или други нарочно.
- Използва заплахи или подкупничество, за да накара други да му съблекат дрехите, да играе на доктор или да докосва гениталиите си.
- Реагира на дисциплина с агресия.
Какво е добре да направите като родители на детето:
- Включвайте детето си, когато решавате пороблем, който засяга и него (напр. какво да обуе, ако обувките са оставени в предучилищната).
- Задавайте въпроси за това как работят нещата. (напр. „Как самолетите стоят във въздуха?).
- Давайте избор (напр. какво то иска да облече или яде). Давайте лесен избор като му давате да избира между две неща и почитайте неговия избор.
- Позволявайте му да бяга, скача и да се катери всеки ден.
- Използвайте любими приказки и създавайте игра, за да играе детето.
- Измисляйте приказки с Вашето дете и ги пишете, за да ги четете заедно.
- Включвайте детето в група, за да играе с други деца.
- Ходете на разходка и говорете за нещата, които виждате. Използвайте пръчки и други предмети, които събирате, за да направите картинка.
- Говорете за различни чувства като щастлив, тъжен, ядосан и разстроен. Правете маски, които показват тези чувства. Използвайте маските, за да говорите, когато бихте могли да имате тези чувства.
- Осигурете възможности за рисуване и говорете за рисунката на детето си.
Източници:
Final facts for life-UNICEF, WHO, UNESCO 2010- www.factsforlifeglobal.org
http://karindom.org/bulgarian/programa-ranna-intervencia/biblioteka/kak-se-razviva-vasheto-dete-/
Автор: д-р Ружа Панчева