- Разбира лесни команди като „дай ми го” и „покажи ми носа си”.
- Посочва лесни части от тялото и дрехи, при молба.
- Проявява интерес да гледа другите да извършват дейности в банята.
- Проявява интерес към собствените си изпражнения.
- Изучава своето тяло с любопитство и удоволствие, включително гениталиите.
- Използва жаргон – като реч, която звучи като говор без да използва реални думи.
- Използва спонтанно 10 до 20 различни отделни думи.
- Задава въпроси като използва една дума с повишен тон на гласа.
- Гледа към това, за което му говорите. Редува се в речта.
- Ходи с крака леко в страни. Няма нужда да се държи за горната част на ръцете, за да пази равновесие.
- Прикляква към земята, за да вземе играчка от пода и след това се изправя без помощ.
- Катери се върху стол на възрастен.
- Хвърля малка топка.
- Качва се и слиза по стълби като се държи с едната ръка.
- Изучава околната среда енергично, връщайки се при своя родител като защитна база.
- Може да редува притискане към родителя и отблъскване.
- Може да избухне гневно, когато е изморено или разстроено.
- Върви с крака силно насочени навътре или навън.
- Върви с крака като ги преобръща навътре.
- Предпочита да дъвче предмети, отколкото да ги изучава по друг начин.
- Не разбира или не реагира на познати думи.
- Използва жестове, а не думи, за да покаже това, което иска.
- Отказва да се отдели от родителя и изисква постоянно внимание.
- Не реагира на гласове, а изпада в паника при някои звуци.
- Използва пръст на възрастния, за да посочва или използва ръката на възрастния като инструмент.
- Не се опитва да приеме помощ от другите като дърпа дрехите или ръката на възрастния.
- Нека детето Ви да прекарва повече време с други деца на същата възраст.
- Разширявайте това, което Вашето дете казва, напр. „кученце” – „Да, това е голямо куче”.
- Задавайте въпроси като „Къде ти е носа?” „Къде е татко?”. Помагайте му с отговора, ако има нужда.
- Давайте време на детето си да се храни с лъжица и пие от чаша.
- Направете дома си безопасен за Вашето дете да проучва и изучава без да чува „не” през цялото време.
- Нека Вашето дете да помага, когато стане време за събличане, като му казвате „събуй си чорапите”. Може да е необходимо частично да събуете чорапите първо, за да успее и детето.
- Прекарвайте колкото се може повече време четейки на детето си. Давайте на детето си книжките да ги гледа.
- Направете специална книжка като използвате картинки на хора и неща, които детето познава. Карайте го да назовава или посочва определени картинки.