Характерно за развитието на детската реч през този период е бързото развитие на речника.
Като се има предвид, че детето започва втората си година с 10-20 думи, ако въобще е проговорило, в края на третата година то е овлядало около 1000 думи.
Може да се каже, че през друг период от живота на човека не може да се придобие в такъв кратък срок толкова голямо обогатяване на речника.
Например от 3-тата до 6-тата година увеличението е само трикратно. Този факт доказва колко е важно още от най-ранна детска възраст да се осигуряват оптимални условия за развитие.
Развитието на говорно-комуникативните умения зависят не само от биологични фактори, но и от това дали средата в която расте детето предоставя възможнсот за общуване с деца и с възрастни, честотата на говорене, четене на книги, пеене на песни, играене.
На 3 годишна възраст:
- Подават топка в ръцете
- Карат триколка
- Обуват обувките си
- Отключват и отварят врати
- Заиграват се с други деца за кратко
- Повтарят кратки римувани стихчета
- Ползват от три до пет думи в изречение
- Назовават поне един цвят правилно
- Опитват се да броят