Въпрос от Милена Маркова:

Детето ми е момченце, на 2 г. и 4 месеца. Бих го описала като жив, много игрив, палав и непослушен. От бебе заспива много трудно, спи малко и неспокойно, специалистите, с които се консултирах казват, че е много емоционален. След като навърши 2 г. започна силно да се съпротивлява на реда, установен отпреди - отказва да сяда на столчето за хранене, да си мие ръцете, да се облича, да си тръгва от площадката и т.н., на моменти реагира с крясък, вместо "не" или други думи. Наясно съм, че 2 г. е трудна възраст, но предвид и нещата, които споделих отпреди искам да попитам какво мога да направя, за да бъде детето ми по-спокойно. Какъв да е моят подход, какви са подходящите за него игри и занимания, кое ще спомогне да се задържа по-дълго на едно място, да се се концентрира повече. Какво да направя, че да е по-добра комуникацията ни?

Отговор:
Привет, и благодарим за поставения от Вас въпрос. Даваме си сметка за това в колко трудна ситуация се намирате в момента и през какво сте преминала през тези 2 години. Всъщност сте абсолютно права, когато казвате, че „2 г. е трудна възраст“. Няколко са нещата, които бихте могла да опитате в случай, че вече не сте ги изпробвала. За съжаление, най-трудното е да продължите да сте търпелива и да изчакате още известно време. В този период децата се учат на граници и на това как да поставят такива. Това се отнася до всяка една тяхна житейска дейност – игра, тоалет, емоции и прочие. В този период онова, което подпомага доброто интегриране на граници от страна на детето е родителите да съумеят да останат спокойни и да не позволяват (по възможност) размиване на граници. Имаме предвид дадено нещо да е разрешено днес и забранено утре. В случай, че детето ви е по-енергично е препоръчително да направите графика му така, че да се занимава с активности, които са интензивно натоварващи (игри), след което да се отделя време за специални упражнения по типа на рисуване, сглобяване на конструктор и прочие неща, които изискват концентрация и стоене на едно място за повече време (около 15-25 минути). Този режим ще позволи от една страна физическата енергия да бъде изразходена и от друга да се приучава на спокойни и съсредоточаващи активности. Имайте предвид, че режима в детските ясли (често пъти) е съобразен със специфичните изисквания на конкретната възраст на децата. Едно от нещата, които се прилагат като специфична психотерапевтична и поведенческа техника е заниманието с музика. Ритмичността в музиката, свиренето (най-често в тази възраст на ударни и клавишни инструменти) спомага за урегулиране на емоциите и поведението. По отношение на комуникацията в тази възраст е добре родителите да положат съвместни усилия и да се придържат към едни и същи послания, които отправят към детето. Както и да съумеят в ситуации на фрустрация (когато са изчерпани и гневни) да запазят относително спокойствие и да обясняват на детето причините и следствията от поведението му, както и да аргументират посланията си към него (в случай, че искате да се приберете от площадката да разясните причините и да дадете алтернативите – ще се приберем защото е време за обяд и после ще си поиграем още малко).
Надяваме се, че с казаното от нас сме успели да ви бъдем поне мъничко полезни и ви пожелаваме много търпение и успехи.

Имунизационен календар

Следете препоръчителните и задължителни ваксини на вашето дете

Към календара