Поглаждане на ръце. (от втория месец до края на първата годинка)
Поглаждане на гърдите. (от втория месец до края на първата годинка)
Поглаждане на корема. (от втория месец до края на първата годинка)
Поглаждане на краката. (от втория месец до края на първата годинка)
Поглаждане на гърба. (от втория месец до края на първата годинка)
Поставяне по корем. (от втория месец до шестия месец)
Поставено по корем през втория месец дете повдига глава, макар и за кратко време. Това движение помага развитието на главата. То се прави и през второто тримесечие, докато детето започне да се обръща от гръб по корем.
Рефлексно пълзене. (от втория месец до четвъртия месец)
Прави се, когато детето вече може да повдига и задържа главата си поставено по корем.. Този рефлекс изчезва нормално след 1 до 2 месеца.
Почукване. (от края на втория или третия месец до края на първата годинка) Когато повишеният мускулен тонус на ръцете и краката намалее, се прави почукване на ръцете, краката и гърба. Почукването на крайниците се прави с леки ритмични движения с вътрешната страна на върховете на пръстите. Почукването на гърба се прави по цялата му повърхност, като се избягва кръста, където са разположени бъбреците. Извършва се с външната страна на върховете на пръстите, като дланите са обърнати нагоре. Движенията наподобяват удари по барабан.
Размачкване. (от средата на третия месец до края на първата годинка)
Само на крайниците. Размачкване в областта на ставите не се прави.
Разтриване на гърдите. (от средата на третия месец до края на първата годинка)
Извършва се както поглаждането, но с по-голям натиск.
Разтриване на корема. (от средата на третия месец до края на първата годинка)
Разтриване на краката. (от средата на третия месец до края на първата годинка)
Разтриване на гърба. (от средата на третия месец до края на първата годинка)
Разтриване на седалището. (от средата на третия месец до края на първата годинка) .
Пасивна дихателна гимнастика с ръце. (от третия месец до края на първата годинка)
Включва три упражнения:
- кръстосване на ръцете пред гърдите
- сгъване и разгъване на ръцете
- повдигане и спускане на ръцете.
Пасивна дихателна гимнастика с крака. (от третия месец до края на второто тримесечие докато детето може стабилно да стои изправено)
Включва три упражнения:
- сгъване и разгъване на краката
- велосипедист
- тупаница
Танцуване. (от средата на третия месец до шестия месец)
То се започва, ако детето може да държи главата си изправена, когато тялото му е поставено във вертикално положение. Неупражняването на този вроден рефлекс води до изчезването му. Тогава при допир на стъпалата в твърда повърхност краката на детето се свиват в коленните и тазобедрените стави, като рефлексната реакция липсва. Тогава трябва упорито да се упражнява танцуването до появата на рефлекса, защото съдейства за навременното прохождане на детето.
Плувец. (от третия месец до средата на петия месец)
Кръгови движения с ръце (от четвъртия месец до края на първата годинка)
Сядане (от четвъртия месец до деветия месец)
Поставя се детето да легне по гръб, хвана се за мишниците и леко се притегля напред, докато седне. Това е почти пасивно сядане. Постепенно се включват активни елементи. Постепенно може да се премине от сядане към изправяне на детето.
Обръщане от гръб по корем (от четвъртия месец до шестия месец)
Обръщане от корем по гръб (от петия месец до шестия месец)
Стоене (от петия месец до единадесетия месец)
Изправя се детето и се държи под мишниците в продължение на няколко минути. По-късно се оставя само, хванато за неподвижна опора (кревата или друг предмет). След това се оставя да стои, като се поддържа само за китките на ръцете, докато започне да стои само.
Пълзене (от шестия месец до десетия месец)
Пристъпване встрани. (от осмия месец или от както може да стои стабилно като се придържа)
Пристъпване напред. (от осмия месец до края на първата годинка)
Отначало се държи детето под мишниците и се притегля леко напред. Когато напредне, може да се държи само за китката или дланите на ръцете. След деветия месец може да се използва малка детска количка, за която детето се хваща и пристъпва напред. Най-добре е детето да се учи да пристъпва напред като се води за двете ръце.
Когато детето проходи се преустановяват всички процедури по масаж и гимнастика и се съсредоточава вниманието върху ходенето.