Децата и училището - без нашия начален учител

От 14.11.2012, видяно 3464 пъти

До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през цялото време. Началният учител изпълнява функциите на преподавател, на възпитател и на контролиращ. За повечето деца между първи и четвърти клас началният учител се превръща в нещо като втора майка.

В пети клас цялата тази ясна структура на авторитета и обгрижеността се променя. Нашите деца навлизат в нов етап от порастване и едно от предизвикателствата е и липсата на основен учител. На негово място се появява класен ръководител, който в най-добрия случай има пет-шест часа седмично с децата. През останалото време, а то е приблизително пет пъти повече, те са с други учители. Това създава у децата усещане за „невидимост“, което може да доведе както до чувство на обърканост, напрежение и тревожност, така и до опиянение от чувството за свобода – вече мога да правя каквото си искам и няма кой да ме види. Индивидуалният подход е заменен от нови принципи и правила. Класният ръководител за разлика от началния учител до четвърти клас преподава на различни класове. В зависимост от предмета, който води, той може да има от 100 до 200 ученици. По тази причина е необходим по-дълъг процес за опознаване на всяко дете. Хубавото е, че има различни варианти този процес на сближаване да бъде улеснен и скъсен във времето чрез различни класни и извънкласни форми на обучение (ходене на кино, театър, спорт-ни празници и др.).

В тази възраст към всичко това се добавя и естественият стремеж на всяко дете да бъде забе-лязано и оценено. И когато това не се случва или не се случва в степента на очакване на детето, реакциите могат да варират от пълно отхвърляне на новия класен ръководител, през безразли-чие към училището, до провокативно поведение, което цели привличане на внимание, било то и отрицателно.

Периодът на пети клас съвпада и с началото на нова криза на развитието на детето: нашите деца се превръщат в тийнейджъри.

През този етап вашето дете пораства и променя основните си интереси. Определящи за тази възраст са важността на социалния живот, изграждането на първите истински и сериозни прия-телства, включително и първите влюбвания.

Порастването на децата и преминаването им от начален етап в пети клас създава пространст-во за нови борби за лидерства в класа. Отношенията между децата стават нестабилни и хаотични.

Този процес може да се случи по два начина – успешен или неуспешен:

  • неуспешeн би бил, ако той настъпва неконтролируемо и хаотично, когато децата са оставени сами да се борят за лидерство без ясни критерии – дали лидерът ще е детето, което иска да знае, или това с последен модел скъп телефон, или детето, което се държи арогантно с другите учители;
  • успешен е процесът, в който класният ръководител успява да прекара пълноценно и малкото време, което има, с класа си, за да могат децата да се опознаят или да се преоткрият в новите си роли на пораснали ученици. Има достатъчно възможности класът да прекара организирано времето си извън задължителните учебни часове: часове на класа, екскурзии, разходки в парка.

Ето защо е добре да сме наясно, че децата ни преживяват сериозна промяна. Дори да не я виждаме, може да се опитаме да си спомним как сме се чувствали самите ние, когато сме били на тяхната възраст. Най-доброто решение е да сме заредени с любов и търпение.

Какво можем да направим като родители?

  • Помогнете на класния ръководител по-бързо да опознае децата – планирайте общи занимания извън училище: боулинг, пикник, ходене на пица или кино.
  • Поддържайте постоянна връзка с класния ръководител. Заедно с него обсъдете кой е най-подходящият начин за това. Има различни варианти: един от тях е създа-ването на мейлинг група, в която всяка седмица получавате информация от класния ръководител за случилото се в училище и имате възможност да напишете какво мислите или да споделите притеснения, идеи. Децата знаят за тази група и това, че родители и класен ръководител са в постоянна връзка, оказва влияние на поведе-нието им в училище. Възможни са и други варианти. Как точно ще го напра-вите е ваш избор, но едно е безспорно – свободното протичане на информация между училището и родителите вдъхва спокойствие и сигурност на децата и улеснява адаптационния им период.
  • Кажете на децата към кои други хора могат да се обръщат – педагогически съвет-ник, дежурен учител, помощник директор и ако детето ви пожелае, може да му покажете къде се намират кабинетите им.
  • В началото ще ви се наложи да контролирате по-отблизо изпълнението на училищ-ните задължения от детето. Това означава да го правите системно, т.е. всеки ден, което си е натоварващо, но пък добрата новина е, че необходимостта от този постоянен контрол постепенно ще отпадне. Напомняйте не само за домашните, но и за тетрадките, учебниците, допълнителните пособия, екипа по физическо и бележника. Скоро детето само ще свикне да носи отговорност за всичко това.
  • Говорете с детето за живота му в училище. То невинаги ще е в състояние да формулира проблемите, с които се е сблъскало, но колкото повече ви разказва, толкова по-ясна картинка ще имате за случващото и ще можете да се ориентирате кога и в какво можете да му помогнете.
  • Укрепвайте самочувствието и самооценката на детето у дома. Не го обвинявайте и не му лепете етикети колко е разсеяно, неорганизирано, държи се като бебе и т.н. На него наистина не му е лесно. За миг си припомнете как сте се чувствали, когато сте започвали нова работа, спомнете си за притесненията, неувереността, гафовете и колко време ви е било необходимо, за да свикнете. Е, вашето дете преживява нещо подобно. Помогнете му да разбере, че му трябва време да се ориентира в новата обстановка и че винаги ще сте до него, когато има нужда от помощ.

 

"Текстът е от "Добре дошли в 5-и клас" - наръчник за родители на петокласници на 
Асоциация Родители (www.roditeli.org)."

 

Коментари ()
Трябва да сте логнат потребител, за да можете да коментирате.
Децата и училището - без нашия начален учител
До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през...
Прочетено: 3464 пъти
Преход от началото към прогимназиалното обучение
За всяко дете преходът към прогимназиалното обучение е начало на един нов...
Прочетено: 2212 пъти
Страшен ли е 5 клас
Пети клас е вододелната линия между началната и средната степен на обучение,...
Прочетено: 1339 пъти
Децата и училището - много учители на мястото на един
Втората много съществена промяна в училищния живот на детето е, че в пети клас...
Прочетено: 1453 пъти
Децата и училището - нова организация на учебния материал в пети клас
Най-очевидното, което ще забележите само при разлистване на страниците на...
Прочетено: 1466 пъти
Децата и училището - нова организация на времето и пространството в пети клас
Последната голяма промяна в училищния живот на детето ни в пети клас е новата...
Прочетено: 1571 пъти
Съвети за родителите на петокласник
Без съмнение преминаването в пети клас на вашето дете няма да мине без...
Прочетено: 1803 пъти
Дневен режим на петокласника
Преминаването в пети клас напомня донякъде на тръгването на училище или на...
Прочетено: 1651 пъти
Нещата, за които избягваме да говорим с нашия петокласник
Наркотици, алкохол, тютюмопушенеСтрува ви се рано да говорим за това? Та децата са...
Прочетено: 4173 пъти
Безопасен интернет
На „ти” с виртуалното „глобално село”Пети клас обикновено е...
Прочетено: 2276 пъти
Готово ли е детето да тръгне на училище
Постъпването в училище е преход към нов възрастов период на развитие, описван...
Прочетено: 1744 пъти
Да разберем повече за децата с обучителни трудности
Децата с обучителни трудности проявяват широк кръг от симптоми. Затрудненията им...
Прочетено: 2164 пъти
Стереотипи и предразсъдъци свързани с етническата принадлежност в училищна...
България е страна съставена от разнородни етнически и религиозни групи, а...
Прочетено: 1744 пъти
Ваксини и училище
За училищната възраст, между 6 и 19 годишна възраст, се прилагат задължителни и...
Гледано: 493 пъти
Осиновеното дете в училище
Тръгването на училище е възможно да активира отново страха на детето от...
Гледано: 2228 пъти
Адаптация на детето в ново училище
Като резултат от променящата се среда и финансово положение, някои деца се...
Прочетено: 1631 пъти
Обратно на училище и в детската градина
При тръгването на училището или детска градина, след лятната ваканция има...
Гледано: 508 пъти
Има ли значение дали детето ни започва училище на 6 или 7 години?
В България нормативно е уредено децата да започват училище на 7 годишна възраст....
Гледано: 589 пъти
За и против училищните униформи
За или против училищнитре униформи в България е доста дискутирана напоследък...
Гледано: 530 пъти
Занималня или индивидуално обучение за първолаците
По настоящем индивидуалното обучение, с промените в образователната ни система,...
Гледано: 1559 пъти

Актуално
06.04
Какво да правим през уикенда 8-9.04 СофияКиноLego филмът: БатманСлед успехът на Lego: Филмът...
30.03
Какво да правим през уикенда 1-2.04 СофияКиноLego филмът: БатманСлед успехът на Lego: Филмът...
30.03
Детето като пациент. Психосоматика в детска възраст Факултетът по обществено здравеопазване - катедра...
Виж всички