Децата и училището - много учители на мястото на един

От 15.01.2013, видяно 1453 пъти

Втората много съществена промяна в училищния живот на детето е, че в пети клас всяка учеб-на дисциплина се води от различен учител. Това означава поне десет нови стила на преподаване, десет нови начина на общуване, десет нови варианта на изисквания и оценка на знанията. Ами, не е лесно. На всичкото отгоре само допреди няколко месеца детето си е имало име, с което на-чалният учител се е обръщал към него, а сега изведнъж се превръща в номер. Преподавателите в основния курс водят часове в няколко класа и е съвсем разбираемо, че не е лесно да запомнят имената на децата и е необходимо време да опознаят техните индивидуални особености, инте-реси, предпочитания или способности.

Преминаването от един учител към много е доста сериозна промяна и за родителите. Това е причината за по-трудното получаване на обратна връзка от учителите за резултатите на детето и най-вече на какво се дължи спадът на успеха или постиженията - още една рязка промяна, която децата много трудно разбират или пък просто го приемат като даденост. Голям процент от тях до четвърти клас получават предимно шестици като стимул за усилията, които полагат, а в пети клас изведнъж в бележника им се появяват всички оценки от 2 до 6 без подробно обяснение защо се случва това.

Децата стават много чувствителни към оценките и ако не им бъде обяснено, че са за момент-ното състояние на знанията им, те приемат, че тези цифри оценяват самите тях. Това е сериозен риск детето да загуби мотивация. Ниските оценки не означават, че детето е оглупяло през някол-кото месеца на лятната ваканция или пък че новите учители не са в състояние да преподават добре и да оценяват справедливо. Просто то преминава през период на адаптация и му е необхо-димо време, за да успокои и преподреди разбърканите пластове на света си.

Какво можем да направим като родители?

  • Напомняйте на детето да записва в тетрадката по съответния учебен предмет всичко, което изисква от тях преподавателят – цветни моливи ли иска за схемите по “География и икономика” или пък флумастери, трябват ли му шаблони по география или атласът е достатъчен, кога е датата на следващия тест, как ще ги изпитва госпожата/господинът...
  • Помолете преподавателите още на първата родителска среща да формулират ясни критерии за оценка на знанията на децата, както и какви са очакванията им от тях. Запишете си ги, а не разчитайте на паметта си и след това ги разкажете простичко на детето.
  • Обяснете на детето положителната страна на това да има много преподаватели. Намирайте поводи, за да говорите за ползите от общуването с различни учители, от включването в различни методи на преподаване, от усвояването на различни „езици“ на представяне на учебния материал.
  • Опитайте се заедно с детето да подредите изискванията на новите преподаватели, за да му свалите напрежението и притеснението.
  • Не се отнасяйте към оценките лично. Достатъчно е, че детето се отнася към тях така. Вместо да го корите и навиквате, опитайте се да разберете каква е причината за ниската оценка. Наистина ли не разбира този материал, било е притеснено по време на теста (от какво и защо) или мислите му са се реели в новата игра на телефона на Пепи. Едва след като сте наясно с причината, заедно с детето намерете решение.
  • Оценките също така не измерват и вашето справяне като родители. Това, че успехът на детето може да падне в пети клас, в никакъв случай не означава, че вие сте се провалили като родители или учителката по география има лошо отношение към вашето дете.
  • Говорете с него, но без упреци и обвинения. Обяснете му, че оценките показват дали съответният учебен материал е усвоен или не, а не изразяват нито личното отношение на учителите към него, нито дали самото то е ценно или не.

 

"Текстът е от "Добре дошли в 5-и клас" - наръчник за родители на петокласници на 
Асоциация Родители (www.roditeli.org)."

 

Коментари ()
Трябва да сте логнат потребител, за да можете да коментирате.
Децата и училището - без нашия начален учител
До четвърти клас децата имат един основен учител, който е с тях почти през...
Прочетено: 3463 пъти
Преход от началото към прогимназиалното обучение
За всяко дете преходът към прогимназиалното обучение е начало на един нов...
Прочетено: 2212 пъти
Страшен ли е 5 клас
Пети клас е вододелната линия между началната и средната степен на обучение,...
Прочетено: 1339 пъти
Децата и училището - много учители на мястото на един
Втората много съществена промяна в училищния живот на детето е, че в пети клас...
Прочетено: 1453 пъти
Децата и училището - нова организация на учебния материал в пети клас
Най-очевидното, което ще забележите само при разлистване на страниците на...
Прочетено: 1466 пъти
Децата и училището - нова организация на времето и пространството в пети клас
Последната голяма промяна в училищния живот на детето ни в пети клас е новата...
Прочетено: 1571 пъти
Съвети за родителите на петокласник
Без съмнение преминаването в пети клас на вашето дете няма да мине без...
Прочетено: 1803 пъти
Дневен режим на петокласника
Преминаването в пети клас напомня донякъде на тръгването на училище или на...
Прочетено: 1651 пъти
Нещата, за които избягваме да говорим с нашия петокласник
Наркотици, алкохол, тютюмопушенеСтрува ви се рано да говорим за това? Та децата са...
Прочетено: 4173 пъти
Безопасен интернет
На „ти” с виртуалното „глобално село”Пети клас обикновено е...
Прочетено: 2276 пъти
Готово ли е детето да тръгне на училище
Постъпването в училище е преход към нов възрастов период на развитие, описван...
Прочетено: 1744 пъти
Да разберем повече за децата с обучителни трудности
Децата с обучителни трудности проявяват широк кръг от симптоми. Затрудненията им...
Прочетено: 2164 пъти
Стереотипи и предразсъдъци свързани с етническата принадлежност в училищна...
България е страна съставена от разнородни етнически и религиозни групи, а...
Прочетено: 1744 пъти
Ваксини и училище
За училищната възраст, между 6 и 19 годишна възраст, се прилагат задължителни и...
Гледано: 493 пъти
Осиновеното дете в училище
Тръгването на училище е възможно да активира отново страха на детето от...
Гледано: 2228 пъти
Адаптация на детето в ново училище
Като резултат от променящата се среда и финансово положение, някои деца се...
Прочетено: 1631 пъти
Обратно на училище и в детската градина
При тръгването на училището или детска градина, след лятната ваканция има...
Гледано: 508 пъти
Има ли значение дали детето ни започва училище на 6 или 7 години?
В България нормативно е уредено децата да започват училище на 7 годишна възраст....
Гледано: 589 пъти
За и против училищните униформи
За или против училищнитре униформи в България е доста дискутирана напоследък...
Гледано: 530 пъти
Занималня или индивидуално обучение за първолаците
По настоящем индивидуалното обучение, с промените в образователната ни система,...
Гледано: 1559 пъти

Актуално
06.04
Какво да правим през уикенда 8-9.04 СофияКиноLego филмът: БатманСлед успехът на Lego: Филмът...
30.03
Какво да правим през уикенда 1-2.04 СофияКиноLego филмът: БатманСлед успехът на Lego: Филмът...
30.03
Детето като пациент. Психосоматика в детска възраст Факултетът по обществено здравеопазване - катедра...
Виж всички